Σχεδιασμός ιστοσελίδων και χρώματα : Πώς να πετύχετε το καλύτερο αισθητικό αποτέλεσμα

sipliromatika-xromata-kai-antithesi

Το ανθρώπινο μάτι αντιλαμβάνεται το χρώμα των διαφόρων αντικειμένων από τη φύση του φωτός που αντανακλάται από αυτό. Το ορατό φως αποτελείται από περιορισμένο μήκος συχνοτήτων μέσα στο σύνολο των ηλεκτρομαγνητικών συχνοτήτων. Όταν το φώς είναι άχρωμο, τότε, το μόνο γνώρισμά του είναι η ένταση. Η ποιότητα του χρωματικού φωτός περιγράφεται συνήθως με την :

  • ακτινοβολία (radiance)
  • τη λαμπρότητα (luminance)
  • και τη φωτεινότητα (brightness)

Οδηγίες για τη σωστή χρήση του χρώματος

Το χρώμα παίζει καθοριστικό ρόλο στην όλη εμφάνιση της ιστοσελίδας αλλά και στα υποσυνείδητα μηνύματα που θέλετε να στείλετε στους χρήστες που την επεξεργάζονται και την μελετούν προσεκτικά ή επιπόλαια στην προσπάθεια τους να εξυπηρετήσουν τις διάφορες ανάγκες τους. Η δύναμη των χρωμάτων είναι τέτοια που μπορεί κυριολεκτικά να αιχμαλωτίσει τον κάθε χρήστη, χωρίς μάλιστα καμία απολύτως εξαίρεση.

Γι’ αυτό και η γνώση της θεωρίας των χρωμάτων κρίνεται απαραίτητη, διότι θα σας βοηθήσει να καταλάβετε καλύτερα τις διάφορες διαβαθμίσεις των αποχρώσεων, των τόνων και των χρωμάτων που αντιλαμβάνεται το ανθρώπινο μάτι. Κατ’ αρχήν τα χρώματα χωρίζονται σε βασικά και συμπληρωματικά. Βασικά είναι το κυανό, ματζέντα και το κίτρινο, ενώ συμπληρωματικά είναι το κόκκινο, πράσινο και μπλε σκούρο. Για να καταλάβετε καλύτερα ποια είναι αυτά προσέξτε την εικόνα που ακολουθεί.

vasika-xromata

Η λειτουργία των βασικών και συμπληρωματικών χρωμάτων

Τα βασικά και τα συμπληρωματικά χρώματα λόγω του ότι συγγενεύουν ελάχιστα μπορούν να δημιουργήσουν εκπληκτικές αντιθέσεις όταν χρησιμοποιούνται το ένα δίπλα στο άλλο. Έτσι έχουμε τα ακόλουθα ζεύγη αντιθέσεων :

Κίτρινο   ——->   Μπλε σκούρο

Κυανό   ——->    Κόκκινο

Ματζέντα  —–>  Πράσινο

Χρώμα και βάθος

Υπάρχουν τρεις βασικοί κανόνες, οι οποίοι αν χρησιμοποιηθούν σωστά συντελούν στη δημιουργία της ψευδαίσθησης του βάθους μετατρέποντας τη επίπεδη επιφάνεια σε τρισδιάσταση. Οι κανόνες αυτοί είναι:

  • Τα κοντινά και μακρινά αντικείμενα παρουσιάζουν έντονες αντιθέσεις.
  •  Στα μακρινά αντικείμενα συνήθως ο τόνος των χρωμάτων εξασθενεί και παρουσιάζουν μια απόκλιση προς το γκρίζο.
  • Τα κοντινά αντικείμενα διακρίνονται πιο καθαρά από τα μακρινά.

Χρωματική αντίθεση με χρήση διαφορετικών τόνων

Η αντίθεση που προκύπτει από την τονικότητα των χρωμάτων δεν προέρχεται από το χρώμα αλλά από την φωτεινότητα ή σκοτεινότητα του χρώματος. Στη συνέχεια ακολουθεί ένα οπτικό παράδειγμα για να δείτε πως λειτουργούν οι αντιθέσεις αυτές.

xromatiki-antithesi

Ο νόμος της ταυτόχρονης αντίθεσης

Κάντε χρήση του νόμου της ταυτόχρονης αντίθεσης προς επίτευξη καλύτερων αποτελεσμάτων . Σύμφωνα με το νόμο της ταυτόχρονης αντίθεσης :

  • Ένα χρώμα φαίνεται πιο σκοτεινό όταν τα χρώματα γύρω του είναι πιο φωτεινά από αυτό.
  • Ένα χρώμα φαίνεται πιο φωτεινό όταν τα χρώματα γύρω του είναι πιο σκοτεινά από αυτό.

Ακολουθούν δυο χαρακτηριστικά οπτικά παραδείγματα προς καλύτερη κατανόηση των δυο αυτών κανόνων.

o-nomos-taytoxronis-antithesis

Η χρήση των συμπληρωματικών χρωμάτων στην επίτευξη μέγιστης χρωματικής αντίθεσης.

Τη μεγαλύτερη χρωματική αντίθεση μπορείτε να την πετύχετε και με την παράθεση των συμπληρωματικών χρωμάτων. Στη συνέχεια ακολουθούν οι πιθανοί συνδυασμοί που μπορούν να χρησιμοποιηθούν :

sipliromatika-xromata-kai-antithesiΟδηγίες για την αρμονική χρήση των συμπληρωματικών χρωμάτων

  • Η αντίθεση στα συμπληρωματικά χρώματα βρίσκεται στον τόνο και το χρώμα τους.
  • Ποτέ μην χρησιμοποιείτε δυο συμπληρωματικά χρώματα που έχουν την ίδια τονικότητα
ΚΟΙΝΟΠΟΙΗΣΗ